Hybryda na szynach z napędem elektryczno-spalinowym

H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, Przewozy Regionalne oraz Polski Tabor Szynowy, wchodzące w skład grupy Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) zawarły porozumienie dotyczące budowy pojazdu szynowego z napędem elektryczno-spalinowym. Projekt jest realizowany w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0.

"Ten projekt jest szczególnie interesujący w zakresie przewozów pasażerskich. Skoro mamy w Polsce 18 tys. torów, a tylko 60 proc. jest zelektryfikowana, to jasne jest, że na 40% torów poruszają się ciężkie nieekologiczne lokomotywy spalinowe. Dlatego postawiliśmy sobie za cel budowę pojazdu hybrydowego, który może poruszać się po torach zarówno elektrycznych, jak i pozbawionej elektryczności. Widzimy potencjał rynku i liczymy, że będzie to również nasz sukces eksportowy" - powiedziała wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz podczas podpisania listu intencyjnego w tej sprawie. Obecnie Fabryka Pojazdów Szynowych negocjuje ostatnie szczegóły umowy na dofinansowanie z NCBiR.

- Chcemy gotowy projekt pokazać do końca 2019 r. Będzie to pojazd trzyczłonowy, mogący zabrać do 370 pasażerów w tym również z ograniczonymi zdolnościami poruszania – ujawnił Hubert Stępniewski. Prezes Fabryki Pojazdów Szynowych.

- To nie jedyna nasza aktywność w zakresie programów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Już niedługo, na razie nie mogę zdradzić daty, będziemy mieli uroczystość dotyczącą powstania lokomotywy hybrydowej - dodał wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. (źródło: ISBNews)