Samochody hybrydowe oraz samochody elektryczne

Samochody hybrydowe oraz samochody elektryczne – czym w istocie są?

W ostatnim czasie coraz bardziej popularne staje się pojęcie „elektromobilności”. Co dokładnie za się tym się kryje?

Dla większości ludzi samochody dzielą się na te zasilane olejem napędowym, czyli tzw. diesle oraz te zasilane benzyną. Do napędu mogą służyć również paliwa alternatywne, tj. biopaliwa ciekłe, paliwa syntetyczne, gaz ziemny –sprężony (CNG) albo skroplony (LNG), czy gaz płynny ( LPG), wodór lub energia elektryczna, czy systemy hybrydowe .


Pojęcie elektromobilności, zgodnie z projektem nowej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, dotyczy głównie samochodów hybrydowych i elektrycznych.



Samochody „optymalne”

Coraz częściej widzimy na ulicach samochody hybrydowe, napędzane energią elektryczną i paliwem konwencjonalnym. Zamontowany jest w nich co najmniej jeden silnik elektryczny oraz zestaw akumulatorów trakcyjnych gromadzących energię, a także silnik spalinowy. Oba układy pracując w optymalnych dla siebie warunkach, przy płynnej jeździe, pozwalają na znacznie mniejsze spalanie (o ok. 40 proc. ) i oczywiście mniejszą emisję szkodliwych substancji do powietrza, w porównaniu do samochodu z silnikiem spalinowym. Wydawałoby się, że jest to zupełna nowość, ale tak nie jest bowiem pierwszy samochód hybrydowy powstał w 1900 r., za sprawą między innymi Ferdynanda Porsche - tego od słynnego modelu Porsche 911. Jednakże seryjna produkcja hybryd rozpoczęła się dopiero w 1997 r., a pierwszym samochodem była Toyota Prius. Obecnie na drogach jeździ już IV generacja modelu Prius, a na bazie zebranych doświadczeń powstało wiele innych hybrydowych konstrukcji zarówno Toyoty, Lexusa, jak pozostałych marek.

Drugim rodzajem samochodu jest samochód w pełni elektryczny, zazwyczaj kojarzony z nazwą firmy Tesla, która w 2012 r. wprowadziła go na rynek amerykański pod tą marką.

Samochody elektryczne są mniej skomplikowane niż hybrydy i samochody konwencjonalne. Budowa zespołu napędowego ogranicza się do silnika elektrycznego i zestawu akumulatorów. Dzięki temu awaryjność jest znikoma, a miejsca w samochodzie jest znacznie więcej. Na ulicy najłatwiej je rozpoznać po tym, że nie emitują hałasu ani spalin.

Samochody elektryczne (nazywane EV), podobnie jak samochody hybrydowe, nie są nowością. Pierwsze takie pojazdy powstawały w 1832 r., a więc wcześniej niż silniki spalinowe. Niestety, ograniczenia technologiczne, niskie ceny ropy oraz szybki rozwój silników spalinowych powodował, że samochody elektryczne dotychczas były wypierane z rynku.
Dzisiaj trend się odwraca. Ceny paliw rosną, nowe technologie tanieją, a zanieczyszczenie środowiska naturalnego i rosnąca świadomość ekologiczna powodują, iż elektryczne technologie napędu pojazdów stają się ponownie obiektem zainteresowania i zapewne w niedługim czasie będą tak samo popularne jak obecne samochody spalinowe.

Autor, Michał Siedlecki, jest Specjalistą ds. Inżynierii Środowiska w BOŚ