Informacje podatkowe

Ważne informacje podatkowe

  • Informacja o realizowanej
    strategii podatkowej
    za rok 2020

    Bank Ochrony Środowiska S.A.
    Warszawa, 22 grudnia 2021 r.

    Spis treści

    1. Wstęp.

    2. Informacje ogólne.

    3. Informacje o stosowanych przez podatnika procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz stosowanych przez podatnika dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.

    4. Informacje dotyczące realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, z podziałem na podatki, których dotyczą.

    5. Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi oraz podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych.

    6. Informacje o złożonych przez Bank wnioskach.

    7. Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w rozumieniu art. 27c ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


    1. WSTĘP

    Niniejszy dokument (dalej: „Informacja”) stanowi informację o strategii podatkowej realizowanej przez Bank Ochrony Środowiska S.A. („Bank”) w roku podatkowym 2020 r. sporządzoną w celu wykonania przez Bank obowiązku wynikającego z art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2021 r. r. poz. 1800 t.j. ze zm., dalej: „ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych”).

    2. INFORMACJE OGÓLNE

    2.1 Informacje o Spółce

    Podstawowym celem Banku jest efektywne gospodarowanie kapitałami akcjonariuszy i środkami pieniężnymi powierzonymi przez klientów, zapewniające dochodowość działalności i bezpieczeństwo powierzonych środków. Przedmiotem działalności Banku jest wykonywanie czynności bankowych, w tym: gromadzenie środków pieniężnych, udzielanie kredytów, dokonywanie rozliczeń pieniężnych, wykonywanie innych usług bankowych, a także świadczenie finansowych usług konsultacyjno-doradczych.

    2.2 Cele strategii podatkowej Banku

    Celem realizowanej przez Bank strategii podatkowej jest należyte wypełnianie obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, tj. w szczególności obowiązków związanych z regulowaniem zobowiązań podatkowych w wysokości określonej w przepisach prawa podatkowego oraz innych powinności o charakterze formalnym, w tym w szczególności prowadzenie ewidencji, rejestrów i ksiąg oraz składanie wymaganych deklaracji i informacji podatkowych.

    Realizacja powyższego celu odbywa się poprzez wdrażanie i utrzymywanie kontroli nad procesem wypełniania obowiązków podatkowych przez Zarząd Banku, w tym w szczególności poprzez:

    • dochowywanie należytej staranności w rozliczeniach podatkowych Banku;
    • weryfikację kontrahentów i partnerów biznesowych Banku w zakresie wymaganym przez przepisy prawa podatkowego;
    • inwestowanie w poszerzanie wiedzy z zakresu prawa podatkowego przez osoby zajmujące się w Banku rozliczeniami podatkowymi;
    • stały wewnętrzny nadzór nad procesem rozliczania poszczególnych podatków;
    • monitorowanie zmian w przepisach podatkowych mających zastosowanie do Banku;
    • współpracę z doradcami podatkowymi.

    Strategia jest dostosowywana do zmian w prawie oraz zmian zachodzących w otoczeniu biznesowym Banku.

    3. INFORMACJE O STOSOWANYCH PRZEZ PODATNIKA PROCESACH ORAZ PROCEDURACH DOTYCZĄCYCH ZARZĄDZANIA WYKONYWANIEM OBOWIĄZKÓW WYNIKAJĄCYCH Z PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO ORAZ STOSOWANYCH PRZEZ PODATNIKA DOBROWOLNYCH FORMACH WSPÓŁPRACY Z ORGANAMI KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ

    W Banku obowiązują procedury mające zapewnić prawidłowe wywiązywanie się przez Bank z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego w sposób uwzględniający specyfikę operacji biznesowych Banku, jak również rodzaj i rozmiary działalności gospodarczej prowadzonej przez Bank.

    Bank zaimplementował m.in. następujące procedury / instrukcje / zasady dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego:

    • Instrukcja ustalania i rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych oraz przekazywania sprawozdania o stosowanych terminach zapłaty w transakcjach handlowych w Banku Ochrony Środowiska S.A.;
    • Instrukcja poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób prawnych i fizycznych w Banku Ochrony Środowiska S.A.;
    • Instrukcja sporządzania informacji podatkowych dla osób fizycznych z tytułu wypłaty należności lub świadczeń zaliczonych do przychodów z innych źródeł oraz z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych za pośrednictwem Banku;
    • Instrukcja ustalania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w Banku Ochrony Środowiska S.A.;
    • Instrukcja rozliczania podatku od towarów i usług w Banku Ochrony Środowiska S.A.;
    • Instrukcja przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) w Banku Ochrony Środowiska S.A.;
    • Instrukcja weryfikowania rachunków rozliczeniowych z Wykazem podatników VAT w przypadku realizacji transakcji o wartości powyżej 15 000,00 zł w Banku Ochrony Środowiska S.A.;
    • Zasady stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności w Banku Ochrony Środowiska Spółka Akcyjna;
    • Zasady ustalania oraz zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w Banku Ochrony Środowiska S.A.;
    • Zasady wypełniania obowiązków przez Bank Ochrony Środowiska S.A. wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie cen transferowych;
    • Instrukcja naliczania i odprowadzania podatku od niektórych instytucji finansowych w Banku Ochrony Środowiska S.A.;
    • Procedura przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazania informacji o schematach podatkowych przez Bank Ochrony Środowiska S.A;
    • Instrukcja opodatkowania emerytur i rent z zagranicy oraz ubezpieczenia zdrowotnego klientów będących beneficjentami tych świadczeń;
    • Instrukcja sporządzania, kontroli i obiegu dokumentów księgowych w Centrali Banku Ochrony Środowiska S.A.

    Niezależnie od powyższego, Bank podejmuje szereg działań z użyciem wewnętrznych zasobów Banku oraz z wykorzystaniem zewnętrznego wsparcia, które mają na celu należyte wykonywanie obowiązków Banku wynikających z przepisów prawa podatkowego. Do podejmowanych przez Bank w tym zakresie działań należy zaliczyć w szczególności:

    • występowanie z wnioskiem o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych w przypadku niestandardowych transakcji mających istotne znaczenie z perspektywy operacji biznesowych Banku, jak również w przypadku zamiaru skorzystania z dostępnych dla Banku ulg i preferencji podatkowych;
    • korzystanie z usług zewnętrznych kancelarii i firm doradztwa podatkowego obejmujących bieżące wsparcie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od towarów i usług, w tym okresowych przeglądów podatkowych, oraz pozostałych należności publiczno-prawnych;
    • przeprowadzanie przeglądów zapisów księgowych na kontach istotnych z perspektywy rozliczeń Banku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od towarów i usług przed terminami sporządzenia rozliczeń w tych podatkach;
    • monitorowanie wszelkich zmian w przepisach podatkowych oraz w praktyce orzeczniczej organów podatkowych, sądów administracyjnych i Trybunału Sprawiedliwości mogących dotyczyć Banku.

    3.1 Informacje o stosowanych przez podatnika dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej

    Bank nie uczestniczył w żadnej z dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, w tym w szczególności nie zawarł umowy o współdziałanie w zakresie podatków w myśl art. 20s § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540 t.j. ze zm.).

    4. INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI PRZEZ PODATNIKA OBOWIĄZKÓW PODATKOWYCH NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WRAZ Z INFORMACJĄ O LICZBIE PRZEKAZANYCH SZEFOWI KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ INFORMACJI O SCHEMATACH PODATKOWYCH, Z PODZIAŁEM NA PODATKI, KTÓRYCH DOTYCZĄ

    Bank podejmuje wszelkie środki w celu prawidłowego oraz terminowego wywiązywania się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W szczególności, Bank podejmuje poniższe działania:

    • identyfikuje zdarzenia, które powodują powstanie obowiązków podatkowych;
    • kalkuluje i terminowo uiszcza należne podatki, raty podatków oraz zaliczki na podatek na konta właściwych organów podatkowych;
    • składa organom podatkowym właściwe zeznania, deklaracje, wykazy, zestawienia, oświadczenia, sprawozdania oraz informacje, do których składania zobowiązują ją przepisy prawa podatkowego;
    • prowadzi niezbędne ewidencje, rejestry i księgi wymagane przepisami prawa podatkowego;
    • sporządza lokalną dokumentację cen transferowych oraz analizy porównawcze bądź analizy zgodności;
    • monitoruje zawierane transakcje z perspektywy przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa o schematach podatkowych oraz składa wszelkie pisma, deklaracje i informacje wymagane przez te przepisy;
    • występuje do zagranicznych kontrahentów w celu przekazywania Bankowi ważnych certyfikatów rezydencji oraz oświadczeń o posiadaniu statusu rzeczywistego właściciela w odniesieniu do należności wypłacanych tym podmiotom przez Bank, które mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce.

    W roku podatkowym 2020 Bank realizował obowiązki podatkowe jako podatnik z tytułu następujących podatków:

    • podatku dochodowego od osób prawnych;
    • podatku od towarów i usług;
    • podatku od niektórych instytucji finansowych;
    • podatku od nieruchomości.

    W roku podatkowym 2020 Bank realizował obowiązki podatkowe płatnika wynikające z tytułu następujących podatków:

    • podatku dochodowego od osób fizycznych – z tytułu wynagrodzeń pracowników, zleceniobiorców oraz osób świadczących na rzecz Banku usługi w ramach umów o dzieło;
    • zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych – z przychodów uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
    • zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłacanych odsetek, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W roku 2020 r. Bank jako Wspomagający przekazał jedną informację MDR-2 do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w związku z powzięciem wątpliwości, co do zlecanych czynności przez klienta, w odniesieniu do których w ocenie Banku uzgodnienie może stanowić schemat podatkowy. Bank nie pełnił roli Promotora schematów podatkowych, tj. nie opracowywał, nie oferował, nie udostępniał, nie wdrażał ani nie zarządzał wdrożeniem schematów podatkowych. Bank nie pełni również roli Korzystającego ze schematów podatkowych, tj. nie wdraża ani nie przygotowuje się do wdrożenia schematów podatkowych.

    5. INFORMACJE O TRANSAKCJACH Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI ORAZ PODEJMOWANYCH PRZEZ PODATNIKA DZIAŁANIACH RESTRUKTURYZACYJNYCH

    5.1. Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Banku, w tym niebędącymi polskimi rezydentami podatkowymi

    Ostatnim rocznym zatwierdzonym sprawozdaniem finansowym Banku jest jednostkowe sprawozdanie finansowe za 2020 r.

    Zgodnie z zatwierdzonym sprawozdaniem finansowym Banku za rok 2020, suma bilansowa aktywów wyniosła 20 298 862 tys. zł. W konsekwencji, 5% sumy bilansowej aktywów Banku według sprawozdania za ten rok wynosiło 1 014 943 tys. zł.

    W 2020 r. Bank nie zrealizował transakcji, których wartość przekraczałaby w/w limit.

    5.2. Informacje o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

    Ze względu na powstanie straty bilansowej w 2015 r. oraz w związku wymaganiami określonymi w art. 142 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz.U. z 2020 r., poz. 1896 t.j., ze zm.), 30 marca 2016 r. Bank przekazał do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) zatwierdzony przez Radę Nadzorczą Banku Program Postępowania Naprawczego BOŚ S.A. (PPN). KNF zaakceptowała wyżej wymieniony program, z uwzględnieniem swoich uwag i informacji przedstawionych w piśmie przesłanym do Banku 14 grudnia 2016 r.

    Bank przeprowadził podwyższenie kapitału zakładowego w 2016 roku o 400 mln zł i w 2018 roku o kwotę 300,7 mln zł.

    23 lutego 2018 r. Bank złożył do KNF zaktualizowaną wersję PPN. Weryfikacja PPN wynikała z braku spełnienia warunków brzegowych dokumentu zaakceptowanego przez KNF w grudniu 2016 r., co oznaczało konieczność ponownej analizy założeń przyjętych w obszarze modelu biznesowego oraz kosztów ryzyka. Zmiany dotyczyły głównie modyfikacji modelu biznesowego Banku w kierunku specjalizacji zgodnej z misją Banku, weryfikacji ścieżki odpisów w zakresie obszaru ryzyka kredytowego związanej z korektą modelu biznesowego oraz aktualizacji elementów związanych z adekwatnością kapitałową. KNF zaakceptowała zaktualizowaną wersję PPN 24 maja 2018 r.

    Okres realizacji działań restrukturyzacyjnych realizowanych przez Bank w ramach PPN został określony na lata 2018-2021. Bank opracował „Ramową Strategię działania BOŚ S.A.”, przy zachowaniu spójności z PPN pod względem założeń, kierunków i planowanych do osiągnięcia celów.

    Główne założenia Strategii zostały przekazane do publicznej wiadomości w formie raportu bieżącego 20 kwietnia 2016 r., natomiast raport dotyczący modyfikacji Głównych założeń Strategii – 22 marca 2018 r., a 28 listopada 2018 r. raport bieżący o aktualizacji Strategii. Punktem wyjścia do aktualizacji Strategii były sprzyjające uwarunkowania rynkowe i makroekonomiczne, a także zmiana modelu biznesowego Banku.

    W aktualizacji Ramowej Strategii Rozwoju zakłada się:

    1. ewolucję modelu biznesowego w kierunku koncentracji na bankowości instytucjonalnej, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstwach, przy jednoczesnym sprofilowaniu oferty dla Klientów indywidualnych - związaną ze specjalizacją w zakresie ekologii i wykorzystaniem potencjału na rynku finansowania przedsięwzięć proekologicznych,
    2. przejście z etapu działań stabilizacyjnych i naprawczych mających miejsce w latach 2016-2018 do etapu rozwoju biznesu, związanego z implementacją nowego modelu biznesowego oraz nowej roli Banku w rządowych działaniach na rzecz ochrony środowiska,
    3. wykorzystanie sprzyjających czynników wzrostu inwestycji proekologicznych, poprzez finansowanie projektów proekologicznych i sprawną dystrybucję środków przeznaczonych na działania w zakresie ochrony środowiska i zrównoważony rozwój.

    17 lipca 2020 r. do Banku wpłynęła decyzja KNF w związku z wszczętym z urzędu 12 maja przez KNF postępowaniem administracyjnym w przedmiocie nakazania opracowania grupowego planu naprawy Banku – na podstawie art. 141n ust. 1 ustawy Prawo bankowe. Natomiast, 20 lipca 2020 r. do Banku wpłynęła druga decyzja KNF w związku z wszczętym z urzędu 12 maja przez KNF postępowaniem administracyjnym w przedmiocie ograniczenia zakresu podmiotowego grupowego planu naprawy do podmiotów wchodzących w skład Grupy Banku (tj. Bank Ochrony Środowiska S.A., Dom Maklerski S.A., BOŚ Leasing EKO-Profit S.A. oraz MS Wind sp. z o.o.).

    KNF jako najwłaściwsze rozwiązanie uznała zobowiązanie Banku do opracowania grupowego planu naprawy, o którym mowa w rozdziale XII znowelizowanej ustawy Prawo Bankowe. Jego zatwierdzenie przez KNF jednocześnie oznacza zakończenie obowiązków płynących z działań sanacyjnych realizowanych w ramach dotychczasowej formuły tj. programu postępowania naprawczego realizowanego na podstawie art. 142 ust. 1 ustawy Prawo bankowe w brzmieniu obowiązującym do 8 października 2016 r., zgodnie art. 381 ust. 4 ustawy z 10 czerwca 2016 roku o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz.U. z 2002 r., poz. 842 t.j. ze zm.).

    Bank opracował Grupowy Plan Naprawy i przedłożył go KNF w październiku 2020 r. KNF w piśmie z 21 stycznia 2021 r., w związku z postępowaniem administracyjnym w przedmiocie zatwierdzenia Grupowego Planu Naprawy, wezwała Bank do uzupełnienia oraz zmiany Grupowego Planu Naprawy, w tym przyjęcie jako punkt wyjścia zaudytowanych danych finansowych według stanu na 31 grudnia 2020 r.

    6. INFORMACJE O ZŁOŻONYCH PRZEZ BANK WNIOSKACH

    6.1. Wnioski o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej

    W 2020 r. Bank nie składał wniosków o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej.

    6.2. Wnioski o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej

    Bank otrzymał interpretację podatkową w sprawie opodatkowania nagród wydawanych w konkursach organizowanych na portalu internetowym w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    6.3. Wnioski o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.

    W 2020 r. Bank nie składał wniosków o wydanie wiążącej informacji stawkowej.

    6.4. Wnioski o wydanie wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym

    W 2020 r. Bank nie składał wniosków o wydanie wiążącej informacji akcyzowej.

    7. INFORMACJE DOTYCZĄCE DOKONYWANIA ROZLICZEŃ PODATKOWYCH PODATNIKA NA TERYTORIACH LUB W KRAJACH STOSUJĄCYCH SZKODLIWĄ KONKURENCJĘ PODATKOWĄ W ROZUMIENIU ART. 27C UST. 2 PKT 5 USTAWY O PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH

    W 2020 r. Bank nie dokonywał rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w rozumieniu art. 27c ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

  • 1 lipca 2018 r. weszła w życie Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

    Ustawa ta wprowadziła tzw. mechanizm podzielonej płatności (Split Payment) polegający na podzieleniu płatności na:

    • kwotę netto, która trafia na rachunek rozliczeniowy
    • kwotę podatku VAT, która jest księgowana na odrębnym dedykowanym dla tego celu rachunku VAT.

    Zgodnie z zapisami Ustawy Banki mają obowiązek otwarcia dla rachunków rozliczeniowych Klientów będącymi podmiotami gospodarczymi, specjalnego rachunku VAT pozwalającego na dysponowanie środkami wyłącznie na cele VAT.

    Rachunki VAT
    Dla każdego Klienta będącego podmiotem gospodarczym posiadającego rachunek rozliczeniowy w PLN Bank otworzył co najmniej jeden rachunek VAT. Na wniosek Klienta możliwe jest otwarcie większej liczby rachunków VAT.

    Rachunki VAT są prowadzone bezpłatnie.

    Bank informuje Klientów o numerach otwartych dla nich rachunków VAT w sposób, w jaki zwykle informuje o zmianach, w szczególności poprzez kanały bankowości elektronicznej BOŚBank24 iBOSS oraz BOŚBank24 Twoje e-Konto.

    Mechanizm podzielonej płatności
    Mechanizm podzielonej płatności może zostać zastosowany dla przelewów realizowanych w PLN na terenie Polski, tj. przelewów w systemach ELIXIR, SORBNET oraz przelewów wewnętrznych.

    Aby zastosować mechanizm podzielonej płatności w przypadku przelewów wysyłanych konieczne jest wyszczególnienie w zleceniu przelewu kwoty brutto i kwoty podatku VAT oraz podanie numeru faktury, której płatność dotyczy. Kwotą podatku VAT obciążany jest, w pierwszej kolejności, rachunek VAT, a jeśli brakuje na nim dostępnych środków, brakująca kwota podatku jest pobierana z rachunku rozliczeniowego. Kwota netto może być pobrana tylko z rachunku rozliczeniowego.

    W przypadku przelewów przychodzących realizowanych z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności kwota przelewu jest księgowana najpierw w całości na rachunku rozliczeniowym, z którego w kolejnym kroku następuje automatyczne przeksięgowanie kwoty podatku VAT na rachunek VAT.

  • Jeżeli posiadasz miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce i na rachunek w Banku będzie wpływało świadczenie emerytalne lub rentowe z innego państwa, zobowiązany jesteś zgłosić ten fakt Bankowi zanim otrzymasz pierwszą wpłatę, składając oświadczenie, zgodnie z Regulaminem dotyczącym otwierania i prowadzenia rachunków.

    Jeśli świadczenie emerytalne/rentowe jest opodatkowane w kraju z którego jest wypłacane, do oświadczenia należy dołączyć:

    • dokument o przyznaniu emerytury/renty zagranicznej wystawiony przez instytucję wypłacającą,
    • tłumaczenie tego dokumentu na język polski przez tłumacza przysięgłego w sytuacji, gdy jest wystawiony w innym języku niż język angielski. W dokumencie tym powinna być podana kwota emerytury/renty brutto (przed opodatkowaniem) i kwota pobranego podatku.

    Na podstawie otrzymanych dokumentów zostanie dokonana ocena obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy.

    Polska zawarła z innymi państwami szereg umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ich zapisy precyzują, gdzie dane świadczenie emerytalne/rentowe powinno być opodatkowane, tj. czy podatek pobierany jest w państwie, z którego świadczenie wypływa, czy w państwie, w którym mieszka świadczeniobiorca, czy też w obu państwach jednocześnie.

    Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem Bank pełni funkcję płatnika i jest zobowiązany do poboru od świadczenia emerytalnego/rentowego z zagranicy:

    • zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  oraz
    • składki na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z art. 85 ust. 9 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
    Stawki podatkowe

    Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczka na podatek dochodowy jest potrącana według stawki 17%, a w przypadku przekroczenia limitu dochodu I progu skali podatkowej według stawki 32%. Natomiast składka zdrowotna wynosi 9% podstawy wymiaru składki (kwoty emerytury lub renty), zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, z tym że kwota w wysokości 7,75% podlega odliczeniu od podatku.

    W celu ustalenia zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne świadczenia otrzymane w walutach obcych są przeliczane na złote polskie według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Art. 82 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych stanowi, że w przypadku, gdy ubezpieczony uzyskuje przychody z więcej niż jednego tytułu, składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest od każdego z tych tytułów odrębnie. Fakt poboru składki na ubezpieczenie zdrowotne od polskiej emerytury lub renty nie zwalnia z obowiązku opłacania składki od emerytury/renty zagranicznej.

    Jeśli emerytura/renta wypłacana jest przez instytucję z kraju Unii Europejskiej lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, składkę zdrowotną pobiera się tylko wówczas, gdy  otrzymujesz polską emeryturę lub rentę, która podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu. Zasadność potrącania składek zdrowotnych weryfikowana jest indywidualnie przez Wojewódzki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia właściwy ze względu na miejsce zamieszkania.

    Emerytura/renta, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75% kwoty emerytury/renty (kwota składki podlegająca odliczeniu od podatku) wykazane są w informacji PIT-11, którą Bank  przekaże do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym uzyskano przychód, na adres korespondencyjny aktualny w Banku na dzień 31 grudnia roku.

    Jeżeli kwestionujesz zasadność potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych masz prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, zgodnie z art. 75 ustawy Ordynacja Podatkowa, do urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby Banku, którym aktualnie jest Drugi Mazowiecki Urzędu Skarbowego w Warszawie. Alternatywnie, możesz złożyć do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b ustawy Ordynacja Podatkowa.

    W przypadku kwestionowania składek na ubezpieczenie zdrowotne, wniosek o rozpatrzenie sprawy dotyczącej objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym możesz skierować do właściwego według miejsca zamieszkania Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ w trybie art. 109 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

    Uzyskane indywidualne interpretacje przepisów prawa należy przedłożyć w Banku. Wówczas zostanie dokonana ponowna analiza stosowanych czynności opodatkowania i oskładkowania emerytury/renty z zagranicy.

  • Informacje IFT

    • Informacje IFT-1 i IFT-2 są to dokumenty informacyjne wysyłane do Klientów posiadających rezydencję podatkową w innym niż Polska państwie (nierezydentom) w związku z uzyskanym w Polsce przychodem, m.in. z tytułu odsetek, dywidend, należności licencyjnych, niektórych usług, np. prawnych.
    • Informacja IFT-1 jest wysyłana do osób fizycznych niemających w Polsce miejsca zamieszkania, zaś informacja IFT-2 do osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski.
    • Informacja IFT-1 jest wysyłana do wszystkich współwłaścicieli rachunku mających status nierezydenta. W informacji prezentowane są przychody i podatki dotyczące odrębnie każdego ze współwłaścicieli.
    • Przekazany dokument nie wymaga rozliczenia z polskimi organami podatkowymi. Może natomiast posłużyć do wykazania przed organem podatkowym kraju rezydencji podatkowej, w jakiej kwocie podatek został pobrany w Polsce i odpowiedniego rozliczenia w tym zakresie.
    • Informacje IFT-1 i IFT-2 wysyłane są również do urzędu skarbowego w Polsce, właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych według siedziby Banku. Aktualnie jest nim:
      • Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście w Warszawie – dla IFT-1 i
      • Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie – dla IFT-2.
    • Wymienione powyżej urzędy skarbowe są właściwe w sprawie składania ewentualnych wniosków o stwierdzenie nadpłaty w podatku.

    Informacje PIT-11

    • Informacje PIT-11 sporządzane są w sytuacji uzyskania w Banku:
      • emerytury lub renty z zagranicy, o czym mowa w informacji dotyczącej emerytur i rent  z zagranicy oraz
      • przychodu od którego Bank nie ma obowiązku poboru podatku, np. umorzenia kredytu/odsetek, uzyskania odsetek w związku z umową kaucji.
    • Bank wysyła informacje PIT-11 do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym uzyskano przychód na adres korespondencyjny aktualny w Banku na dzień 31 grudnia roku.
    • Informacje PIT-11 wysyłane są również do Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na adres zamieszkania, aktualny w Banku na dzień 31 grudnia roku.
    • Jeżeli miejsce zamieszkania albo adres korespondencyjny uległy zmianie, koniecznie należy poinformować o tym Bank, w celu aktualizacji danych adresowych.
    • Informacja PIT-11 nie jest zeznaniem podatkowym. Jest to informacja, którą należy uwzględnić w rocznym zeznaniu podatkowym.