O Banku
„Twój partner w zielonej transformacji” Bank Ochrony Środowiska prezentuje strategię na lata 2024-2026
Bank Ochrony Środowiska opublikował strategię na lata 2024-26. Koncentruje się ona na rozwijaniu partnerskich relacji z klientami, wzroście skali działalności i zyskowności dbając jednocześnie o najwyższe standardy ESG. BOŚ jako bank wyspecjalizowany w finansowaniu i wspieraniu zielonej transformacji zamierza być bankiem pierwszego wyboru dla firm realizujących inwestycje proekologiczne. Dodatkowo bank oferuje także atrakcyjne produkty kredytowe i depozytowe dla klienta. Wśród priorytetów BOŚ na najbliższe lata są także m.in. optymalizacje procesowe, produktowe i digitalizacja, prowadzące do zwiększenia efektywności i rentowności banku.
Misja BOŚ
Kompleksowo finansujemy i wspieramy zieloną transformację.
Wizja BOŚ
BOŚ specjalistycznym bankiem pierwszego wyboru dla firm, które chcą realizować inwestycje proekologiczne. Jesteśmy wartościowym partnerem w usługach bankowych.
Strategia
Strategia Banku Ochrony Środowiska S.A. na lata 2024-2026.
Zarząd BOŚ S.A.
-
Bartosz Kublik
Wykształcenie:
- 2019-2020 r. – studia podyplomowe Zarządzanie ryzykiem kredytowym w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
- 2005-2009 r. – studia doktoranckie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie nauk o zarządzaniu.
- 2003-2004 r. – studia podyplomowe w zakresie bankowości i finansów na Wydziale Ekonomiczno - Rolniczym w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
- 1998-2003 r. – studia magisterskie na Wydziale Nauk Politycznych w Wyższej Szkole Humanistycznej imienia Aleksandra Gieysztora w Pułtusku.
Uczestnik licznych szkoleń krajowych i zagranicznych z zakresu bankowości i finansów, w tym dotyczących rozwiązań systemowych z zakresu wsparcia płynności i wypłacalności niemieckich banków spółdzielczych w ramach instytucji typu IPS (Institutional Protection Scheme), opisanej w regulacjach Unii Europejskiej.
Doświadczenie:
- 2024 r. – wiceprezes zarządu Banku Ochrony Środowiska kierujący pracami zarządu. Od lipca 2024 roku za zgodą KNF powołany na stanowisko prezesa banku.
- 2023-2024 r. – wiceprezes Związku Banków Polskich, nadzorujący obszar bezpieczeństwa banków (w tym cyberbezpieczeństwa), obszar regulacji nadzorczych, a także obszar programów krajowych i zagranicznych oraz współpracy ze środowiskami gospodarczymi. Dodatkowo, odpowiada za koordynowanie działań sekcji banków spółdzielczych w ramach Związku Banków Polskich.
- 2012-2023 r. – od lutego 2012 roku (uzyskanie zgody Komisji Nadzoru Finansowego) do lipca 2023 roku prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej, nadzorujący obszar ryzyk istotnych w działalności banku.
- 2014-2023 r. – członek Rady Związku Banków Polskich oraz przewodniczący Sekcji Banków Spółdzielczych w ramach ZBP.
- 2016-2022 r. – od stycznia 2016 roku do maja 2022 roku przewodniczący rady nadzorczej Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS.
- 2014-2016 r. – członek Rady Zrzeszenia Banku Polskiej Spółdzielczości.
- 2010-2014 r. – od maja 2014 do stycznia 2016 roku członek rady nadzorczej Domu Maklerskiego Banku BPS S.A.
- 2009-2012 r. – wiceprezes zarządu Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej.
- 2007-2009 r. – członek zarządu Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej.
- 2003-2007 r. – dyrektor oddziału Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej w Małkini Górnej.
-
Kamil Kuźmiński
Wykształcenie:
- 2014-2015 r. – Leadership Executive Program Frankfurt School of Finance, Goethe Business School.
- 2013-2014 r. – IESE Strategy Development Program University of Navarra, IESE Business School.
- 2007-2009 r. – Executive MBA University of Minnesota, Carlson School of Management, Szkoła Główna Handlowa, studia II stopnia na kierunku Administracja Biznesowa.
- 1994-1999 r. – studia magisterskie o specjalności: Marketing i zarządzanie na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej.
Doświadczenie:
- 06.2022-04.2024 r. – doradca zarządu w Corporate Connections Polska - BNI Polska.
- 08.2010-07.2021 r. – od października 2011 roku członek zarządu, wcześniej dyrektor departamentu, dyrektor sprzedaży, dyrektor departamentu rozwoju i wsparcia sprzedaży, dyrektor zarządzający, regionalny koordynator, dyrektor obszaru sprzedaży i wsparcia w Deutsche Polska Bank S.A. a później Santander Bank Polska S.A.
- 06.2006-07.2010 r. – Dyrektor, Dyrektor Zarządzający w GE Money Bank S.A., Bank BPH S.A.
- 10.2004-06.2006 r. – dyrektor regionalny sprzedaży bezpośredniej, dyrektor operacyjny w Bank BPH S.A.
- 07.2003-10.2004 r. – Regionalny koordynator ds. Generowania Biznesu, Dyrektor Sprzedaży w Bank Zachodni WBK S.A.
- 11.2000-06.2003 r. – regionalny dyrektor sprzedaży w Coca Cola Beverages Polska Sp. z o.o.
- 05.2000-11.2000 r. – dyrektor oddziału Lukas Bank S.A.
-
Krzysztof Łabowski
Wykształcenie:
- 1997-2003 r. – studia doktoranckie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.
- 1992-1997 r. – studia magisterskie na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, kierunek Finanse i Bankowość.
Doświadczenie:
- 06.2023 – 04.2024 – prezes zarządu w Ezzon Energia sp. z o.o.
- 10.2022-05.2023 r. – Dyrektor ds. Produktów i Usług Płatniczych w PayU S.A.
- 12.2009-09.2022 r. – dyrektor Departamentu Bankowości Przedsiębiorstw/ dyrektor makroregionu zachodniego w Bank Millennium S.A.
- 02.2010-03.2011 r. – wykładowca w Katedrze Teorii Pieniądza i Polityki Pieniężnej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu na Wydziale Ekonomii.
- 04.2003-11.2009 r. – kolejno krajowy szef segmentu mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, dyrektor Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw, dyrektor Biura Rozwoju Współpracy, regionalny dyrektor sprzedaży w Citi Handlowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A.
- 10.2002-03.2003 r. – kierownik ds. współpracy z klientami korporacyjnymi w Raiffeisen Bank Polska S.A.
- 06.1996-09.2002 r. – doradca bankowy, starszy doradca bankowy w Citi Handlowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A.
-
Michał Należyty
Wykształcenie:
- 2017 r. – studia podyplomowe Restrukturyzacja i upadłość przedsiębiorców w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
- 2009 r. – studia magisterskie o kierunku Finanse i rachunkowość na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.
Doświadczenie:
- od 12.2023 r. – członek zarządu, współzałożyciel OMIDA Finance Sp. z o.o.
- od 08.2023 r. – członek zarządu, współzałożyciel Vivida Capital PSA.
- od 08.2023 r. – członek zarządu Naftomax Sp. z o.o.
- od 10.2022 r. – członek zarządu, współzałożyciel Feri Finanse Sp. z o.o.
- od 07.2021 r. – prezes zarządu, współzałożyciel Token Studio Sp. z o.o.
- 10.2017-10.2021 r. – członek zarządu/ dyrektor ds. sprzedaży, współzałożyciel Faktoria Sp. z o.o. (Grupa Nest Bank S.A.).
- 03.2016-09.2017 r. – dyrektor ds. rozwoju biznesu w Bank Pekao S.A. (region wielkopolski).
- 10.2015-02.2016 r. – dyrektor regionu MID Corp w Alior Bank S.A. (region Poznań).
- 05.2015-09.2015 r. – dyrektor regionu ds. SME & Agro w Bank BGŻ BNP Paribas S.A. (region Warszawa).
- 02.2013-04.2015 r. – zastępca dyrektora regionu ds. SME/ dyrektor regionu ds. SME w BNP Paribas Bank Polska S.A. (region Zachód).
- 09.2009-01.2013 r. – dyrektor oddziału Alior Bank S.A. (oddział w Poznaniu).
- 09.2003-08.2009 r. – RM Micro/ BDK/ starszy specjalista ds. obsługi średnich korporacji w Raiffeisen Bank Polska S.A. (Centrum SME Poznań).
-
Artur Stefański
Wykształcenie:
- 12.2006 r. – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – doktor nauk ekonomicznych.
- 10.1992-03.1997 r. – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – magister ekonomii (kierunek: finanse i bankowość).
Doświadczenie zawodowe:
- 03.2024 – obecnie – Członek Rady Nadzorczej BOŚ S.A. (w tym Przewodniczący Komitetu ds. Wynagrodzeń i Nominacji oraz Członek Komitetu ds. Ryzyka)
- 11.2019-obecnie – Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu, menedżer kierunku Finanse i Rachunkowość.
- 04.2003-obecnie – Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu, pracownik naukowo-dydaktyczny (obecnie profesor UWSB Merito).
- 10.1998-obecnie – Bankowy Ośrodek Doradztwa i Edukacji, trener z zakresu analizy finansowej, w tym oceny projektów inwestycyjnych dla banków spółdzielczych oraz banku zrzeszającego.
- 05.1998-06.2011 – Bank BPH SA, naczelnik Wydziału Analiz i Monitoringu Kredytowego.
- 04.2003-04.2010 – Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dyrektor finansowy.
- 03.2002-03.2003 – Raiffeisen Bank Polska SA, analityk ryzyka kredytowego.
- 07.2001-02.2002 – Spółdzielnia Mieszkaniowa Wielkopolanka, główny specjalista ds. finansowych.
- 02.1998-04.1998 – WBK SA, analityk kredytowy (stanowisko: inspektor).
- 09.1996-01.1998 – Kredyt Bank PBI SA, analityk kredytowy (stanowisko: inspektor bankowy).
Rada Nadzorcza BOŚ S.A.
-
Wykształcenie:
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, mgr Finansów i Bankowości
- doradca inwestycyjny nr 122
- biegły rewident nr 10428
- biegły sądowy z zakresu rachunkowości
- biegły sądowy z zakresu obrotu papierami wartościowymi
Doświadczenie zawodowe:
- Prezes Zarządu BTFG Advisory sp. z o.o.
- Prezes Zarządu, biegły rewident w BTFG Audit sp. z o.o.
Pozostałe obecnie pełnione funkcje:
- Wykładowca na Podyplomowych Studiach Bankowości Inwestycyjnej w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Pełnione funkcje w przeszłości:
- Członek Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., gdzie przewodniczył Komitetowi Audytu
- Członek Rady Nadzorczej Capitea S.A.
- Zarządzający funduszem akcji, zrównoważonym i obligacji w Towarzystwie Funduszy Inwestycyjnych PZU S.A.
- Członek Komitetu doradczego NewConnect przy Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
- Przewodniczący Komitetu Inwestycyjnego Krajowego Funduszu Kapitałowego S.A.
- Prezes Związku Maklerów i Doradców.
-
Wykształcenie:
- 12.2006 r. – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – doktor nauk ekonomicznych.
- 10.1992-03.1997 r. – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – magister ekonomii (kierunek: finanse i bankowość).
Doświadczenie zawodowe:
- 11.2019-obecnie – Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu, menedżer kierunku Finanse i Rachunkowość.
- 04.2003-obecnie – Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu, pracownik naukowo-dydaktyczny (obecnie profesor UWSB Merito).
- 10.1998-obecnie – Bankowy Ośrodek Doradztwa i Edukacji, trener z zakresu analizy finansowej, w tym oceny projektów inwestycyjnych dla banków spółdzielczych oraz banku zrzeszającego.
- 05.1998-06.2011 – Bank BPH SA, naczelnik Wydziału Analiz i Monitoringu Kredytowego.
- 04.2003-04.2010 – Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dyrektor finansowy.
- 03.2002-03.2003 – Raiffeisen Bank Polska SA, analityk ryzyka kredytowego.
- 07.2001-02.2002 – Spółdzielnia Mieszkaniowa Wielkopolanka, główny specjalista ds. finansowych.
- 02.1998-04.1998 – WBK SA, analityk kredytowy (stanowisko: inspektor).
- 09.1996-01.1998 – Kredyt Bank PBI SA, analityk kredytowy (stanowisko: inspektor bankowy).
-
Wykształcenie:
- 2006-2008 r. – Executive Education ICAN Institute.
- 1995-1997 r. – podyplomowe studia ekonomiczne Bankowość i Pieniądz na Uniwersytecie Warszawskim.
- 1986-1988 r. – podyplomowe studia pedagogiczne na UMCS.
- 1984-1986 r. – aplikacja radcowska dopuszczająca do wykonywania zawodu radcy prawnego.
- 1981-1983 r. – aplikacja sędziowska zakończona egzaminem sędziowskim.
- 1977-1981 r. – studia prawnicze na Wydziale Prawa UMCS.
Liczne kursy i szkolenia z zakresu zarządzania, HR, marketingu i coaching; uczestnictwo w wyjazdach studyjnych w celu poznania systemów bankowych UE do banku RABO Bank w Holandii oraz BNP Paribas we Francji.
Doświadczenie zawodowe:
- od stycznia 2023 roku na emeryturze.
- 1999 - styczeń 2023 r. – dyrektor Oddziału BGŻ w Lublinie, a następnie dyrektor Makroregionu Wschód banku BGŻ SA, a następnie dyrektor makroregionalny BNP Paribas SA w Lublinie.
- 1996-1999 r. – pełnomocnik prezesa banku PBK SA ds. organizacji sieci oddziałów tego banku na Lubelszczyźnie, a następnie dyrektor pierwszego Oddziału PBK SA w Lublinie; zastępca przewodniczącego Komitetu Kredytowego Regionu Lubelskiego PBK SA.
- 1993-1996 r. – wicedyrektor w PBI SA Oddział w Lublinie, a następnie w Kredyt Banku SA Oddział w Lublinie.
- 1992-1993 r. – naczelnik wydziału kredytów w banku PBI SA Oddział w Lublinie
- 1981-1992 r. – dyplomowany nauczyciel prawoznawstwa w Zespole Szkół Ekonomicznych im. A.J. Vetterów w Lublinie oraz w Lubelskiej Szkole Biznesu.
- od 1989 r. – wykonywanie zawodu radcy prawnego, m.in. w jednostce samorządowej oraz w PEKAO SA w Lublinie, doradztwo dla firm prywatnych.
Członkowie Rady Nadzorczej
-
Wykształcenie
2017 - 2019 - University of Maryland, College Park, Poland-US Fulbright Scholar, Studia magisterskie, Specjalność: Energy Policy, Energy Economics MBA kursy: Corporate Finance, International Economics, Brown University: Science and Tech. Policy; Problems in Advanced Physics
2012 - 2013 - Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej, Magister Inżynier Budownictwa, Specjalność: KBI
2013 - Hanyang University, Wydział Inżynierii Lądowej, Konstrukcje budowlane i architektura, Wymiana
2008 - 2012 - Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej, Inżynier Budownictwa
Doświadczenie zawodowe
Grudzień 2022 - obecnie – Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Dyrektor Departamentu Strategii i Analiz, Pełnomocnik Ministra ds. Bezpieczeństwa Energetycznego
Sierpień 2020 - Listopad 2022 - Ministerstwo Aktywów Państwowych, Zastępca Dyrektora Departamentu Spółek Paliwowo - Energetycznych
Listopad 2019 - Sierpień 2020 - World Bank Group - Energy and Extractive Industries, Konsultant ds. Energetyki I Ekonomii
Marzec 2018 - Listopad 2019 - Pacific Northwest National Laboratory & University of Maryland, Center for Global Sustainability - Bloomberg Philanthropies America's Pledge Project, Specjalista ds. Energetyki I Ekonomii
Marzec 2016 - Lipiec 2017 - Siemens AG, Power and Gas Energey Solutions, Lider Zespołu Inżynierów
Czerwiec 2016 - Wrzesień 2016 - Inżynier, Combined-Cycle Plant, 414 MW, Batangas, Filipiny
Marzec 2016 - Czerwiec 2016 – Inżynier, Combined - Cycle Plant, Frankfurt, Niemcy
Wrzesień 2014 - Marzec 2016 - Portico Project Management S.A., Inżynier projektu
Listopad 2013 - Wrzesień 2014 - IDS-BUDS.A., QC/QA Inżynier
Według złożonego oświadczenia p. Wojciech Krawczyk, poza wyżej wskazaną działalnością:
- nie prowadzi działalności konkurencyjnej wobec Spółki,
- nie uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej,
- nie uczestniczy w konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu,
- nie jest wpisany w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym.
-
Wykształcenie:
- Listopad 2017 r. – stopień doktora habilitowanego nauk ekonomicznych w dyscyplinie finanse nadany przez Radę Naukową Kolegium Zarządzania i Finansów SGH w Warszawie. Tytuł osiągnięcia naukowego: „Hybrydowe papiery wartościowe – obligacje contingent convertibles".
- Czerwiec 2008 r. – wpis na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
- Wrzesień 2005 r. – stopień doktora nauk ekonomicznych nadany przez Radę Naukową Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
- 1999-2004 r. – Uniwersytet Warszawski Wydział Prawa i Administracji
- 1997-2001 r. – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, kierunek Finanse i Bankowość, mgr. Ekonomii.
Doświadczenie zawodowe:
- Od maja 2023 roku do marca 2024 – Bankowy Fundusz Gwarancyjny; był doradcą Prezesa, Departament Planowania Systemu Finansowego przymusowa restrukturyzacja banków i zakładów ubezpieczeń.
- Luty 2022 - listopad 2023 roku – doradca ds. ekonomicznych Marszałka Senatu RP prof. Tomasza Grodzkiego.
- Od maja 2010 roku Szkoła Główna Handlowa, Instytut Infrastruktury, Transportu i Mobilności (od 1 października 2020 r.), wcześniej w Instytucie Finansów stanowisko: profesor uczelni (od 2018 r.) praca naukowa i dydaktyczna.
- Marzec 2000 - maj 2010 r. – SGH, Katedra Bankowości asystent (od lipca 2006 r. adiunkt).
- 2019 r. – doradca wiceprezes zarządu ds. finansowych KGHM Polska Miedź.
- Sierpień 2021 - wrzesień 2022 r. – Członek rady nadzorczej Gorzowski Rynek Hurtowy S.A.
- 2018-2021 r. – członek rady nadzorczej INNEKO Sp. z o.o. w Gorzowie Wlkp.
- 2016-2018 r. – wiceprzewodniczący rady nadzorczej Zakładów Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Sulęcinie.
- Od 2016 roku – ekspert sejmowej Komisji Finansów Publicznych w pracach nad projektem ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji.
- 2015-2017 r. – arbiter w sądzie polubownym (arbitrażowym) przy Związku Banków Polskich.
- Od 2013 roku – współpraca z funduszem Meridiam; Cholewa, A., Liberadzki, K., Liberadzki, M., Pieregud, J., How to finance effectively the development of transport infrastructure in Poland in the financial perspective 2014-2020, House of Solutions International, 2013.
- Wrzesień 2009 - maj 2023 r. – Liberadzki & Partners Kancelaria Radcy Prawnego.
Prowadzi również działalność naukową i dydaktyczną, autor wielu publikacji.
-
Wykształcenie:
- Doktor nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na Uniwersytecie w Szczecinie na Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług.
- Akademia Skutecznych Strategów Program Advanced Executive Education – roczny program rozwoju wyższej kadry Managerskiej ICAN Sp. z 0.0. Sp.k. i Harvard Business Review Polska.
- Master Coach (nr licencji N60575) Coaching Division of The American Board, Nevada USA.
- MANAGEMENT 2000 . Roczny podyplomowy program rozwoju umiejętności zarządzania Canadian International Management Institute.
- Studia: Uniwersytet w Szczecinie - Wydział Transportu i Łączności. Dyplom magistra ekonomii.
- Międzynarodowe Studium Podyplomowe Marketing-Zarządzanie organizowane przez francuskie konserwatorium CNAM-FRANCJA.
- Kurs Maklerów Papierów Wartościowych, organizowany przez Międzynarodową Fundację Rozwoju Rynku Kapitałowego i Przekształceń Własnościowych w RP – Centrum Prywatyzacji.
Doświadczenie zawodowe:
- 2010-2016 r. – członek Rady Nadzorczej KEMIPOL S.A.
- 2008-2016 r. – przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Z.CH. POLICE-Grupa AZOTY.
- 2008-2015 r. – przewodniczący Rady Nadzorczej BANKU OCHRONY ŚRODOWISKA S.A.
- 2006-2009 r. – wykładowca Programu MBA, realizowanego przez Wielkopolską Szkołę Biznesu Executive Master of Business Administration we współpracy z Nottingham Trent University.
- Od 2003 roku – kierownik Sprzedaży Regionu Zachodniopomorskiego - w firmie Winkhaus Polska GmbH.
- Od 2001 roku – właściciel firmy doradczo - szkoleniowej BSC Consulting.
- 1995-1996 r. – specjalista Działu Handlowego firmy „SOLO” sprzedaż hurtowa paliw płynnych.
-
Wykształcenie:
- 1993 r. – studia podyplomowe Prawa Bankowego i Bankowości na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
- 1989 r. – studia podyplomowe w dziedzinie humanistycznej na Uniwersytecie Gdańskim.
- 1972 r. – ukończenie studiów na kierunku Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw na Wydziale Rolniczym Wyższej Szkoły Rolniczej – obecnie Uniwersytet Warmińsko – Mazurski w Olsztynie – magister inżynier.
Doświadczenie zawodowe:
- Od 2017 roku prezes zarządu Fromborska Sp. z.o.o.
- 2006-2007 r. – dyrektor ds. rozwoju biznesu w ABB Zamech Gazpetro.
- 2004-2006 r. – manager ds. rozwoju biznesu w firmie SNC-Lavalin Megadex.
- 2001-2007 r. – senator RP i działacz społeczny.
- Od 2001 roku – dyrektor Regionu Północ w Przedsiębiorstwie Elektrim- Megadex S.A. w Elblągu.
- 1995-1998 r. – członek Rady Nadzorczej Hurtowego Rynku Rolnego "Giełda Elbląska" S.A.
- Organizator i pierwszy dyrektor polskiej placówki bankowej w Królewcu
- 1990-2000 r. – dyrektor Oddziału Banku Rozwoju Rolnictwa "Rolbank" S.A. i Banku Zachodniego S.A. w Elblągu.
- 1977-1990 r. – praca na kierowniczych stanowiskach w strukturach władz byłego województwa elbląskiego.
- 1975-1977 r. – naczelnik Miasta i Gminy Pieniężno.
- 1973-1975 r. – praca w Związku Młodzieży Wiejskiej jako Wiceprzewodniczący Zarządu Wojewódzkiego.
-
Wykształcenie:
- 2018 - 2019 Studia podyplomowe: Transport gazu i energetyka gazowa.
- 2017 Uzyskanie tytułu zawodowego radcy prawnego.
- 2013 skończona aplikacja legislacyjna.
- 1999 - 2007 Uniwersytet Warszawski. Wydział Prawa i Administracji.
Doświadczenie zawodowe:
- Od sierpnia 2020 r. zastępca dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
- Od 2018 r. członek Rady Naukowej Instytutu Nafty i Gazu Państwowego Instytutu Badawczego w Krakowie.
- Od 2022 r. członek Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Warszawie
- 2017-2022 r. członek Rady Nadzorczej GEOVITA S.A.
- Od 2022 r. przewodniczący Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
- 2009-2020 r. Ministerstwo Energii (wcześniej Ministerstwo Gospodarki), od 2017 - naczelnik Wydziału Rynku Gazu Ziemnego w Departamencie Ropy i Gazu.
Według złożonego oświadczenia p. Aleksandra Świderska, poza wyżej wskazaną działalnością:
- nie prowadzi działalności konkurencyjnej wobec Spółki,
- nie uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej,
- nie uczestniczy w konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu,
- nie jest wpisany w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym.
-
Wykształcenie:
- 2004-2009 r. – studia doktoranckie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Nadanie stopnia doktora nauk ekonomicznych przez Radę Wydziału Gospodarki Międzynarodowej 17 kwietnia 2009 r.
- 1999-2004 r. – studia dzienne na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Doświadczenie zawodowe:
- 09.2011-obecnie – wykładowca w Katedrze Finansów Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
- 01.2023-09.2023 r. – menedżer ds. produktów rynków finansowych w BNP Paribas Bank Polska w Poznaniu.
- 09.2008-12.2022 r. – menedżer ds. produktów skarbowych w Alior Banku S.A. w Poznaniu.
- 11.2006-08.2008 r. – specjalista ds. instrumentów pochodnych w Raiffeisen Bank Polska S.A. w Poznaniu.
- 07.2006-10.2006 r. – specjalista ds. depozytowo-skarbowych w Banku BPH S.A. w Poznaniu.
-
Rada Nadzorcza uznała, że wszyscy Członkowie Rady Nadzorczej spełniają kryteria niezależności.
-
Członkowie Rady Nadzorczej i Zarządu Banku Ochrony Środowiska S.A. spełniają wymogi określone w art.22aa ustawy Prawo bankowe.
Składy Komitetów Rady Nadzorczej BOŚ S.A.
-
- Aleksandra Świderska – Przewodnicząca Komitetu
- Marcin Liberadzki – Wiceprzewodniczący Komitetu
- Adam Ruciński – Członek Komitetu
- Piotr Wybieralski – Członek Komitetu
-
- Artur Stefański – Przewodniczący Komitetu
- Marcin Likierski – Wiceprzewodniczący Komitetu
- Wojciech Krawczyk - Członek Komitetu
- Piotr Wybieralski – Członek Komitetu
-
- Władysław Mańkut – Przewodniczący Komitetu
- Marzenna Sendecka – Wiceprzewodniczący Komitetu
- Aleksander Świderska – Członek Komitetu
-
- Wojciech Krawczyk – Przewodniczący Komitetu
- Marcin Liberadzki – Wiceprzewodniczący Komitetu
- Adam Ruciński – Członek Komitetu
- Marzenna Sendecka – Członek Komitetu
- Artur Stefański – Członek Komitetu
- Piotr Wybieralski – Członek Komitetu
30-lecie Banku Ochrony Środowiska
Jesteśmy polskim EKO Bankiem
Od 30 lat uczymy Polaków jak dzięki ekologii wydawać mniej i zarabiać więcej. Dla klientów indywidualnych tworzymy innowacyjne produkty bankowe, do których dodajemy „zielone korzyści" - z zyskiem dla ich osobistych finansów.
Nasza oferta produktowa regularnie zdobywa nagrody i wyróżnienia niezależnych ekspertów branży finansowej. Klientom korporacyjnym oferujemy preferencyjne kredyty na przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska i zarazem wspierające rozwój ich biznesu. W okresie trzech dziesięcioleci udzieliliśmy kredytów na finansowanie przedsięwzięć ekologicznych w łącznej kwocie 23,2 mld zł.
Depozyty zgromadzone w BOŚ posiadają zabezpieczenie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Od 1997 r. nasze akcje są notowane na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Geneza założenia Banku
Początek lat 90-tych. Polska, w przeważającej części objęta klęską ekologiczną, stanęła przed bardzo trudnym zadaniem dokonania zasadniczych zmian w polityce państwa.
Tylko poprzez uruchomienie potencjału ludzkiej aktywności, zorientowanie przedsiębiorczości na tworzenie zysku oszczędnemu i efektywnemu użytkowaniu zasobów oraz wyjściu z programem ekorozwoju możliwe stało się efektywne wprowadzenie tej polityki.
Wówczas, dla pełniejszej realizacji programu ochrony środowiska i gospodarki wodnej z inicjatywy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej powołany został Bank Ochrony Środowiska S.A.
Od samego początku głównym celem BOŚ S.A. było pozyskiwanie przy pomocy wszelkich dostępnych w systemie bankowym instrumentów, kapitałów na kredytowe wspieranie przedsięwzięć ekologicznych.
Bank Ochrony Środowiska S.A. w Warszawie utworzony został na podstawie decyzji nr 42 Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 15.09.1990 r. oraz zarejestrowany w Sądzie Rejonowym dla Miasta Stołecznego Warszawy w styczniu 1991 r., uzyskując jednocześnie od Prezesa Narodowego Banku Polskiego upoważnienie nr 26 do wykonywania czynności dewizowych i bankowej współpracy z zagranicą.
Kalendarium 1990-1999
1990
- decyzją Prezesa Narodowego Banku Polskiego utworzono Bank Ochrony Środowiska Spółka Akcyjna
1991
- Bank został wpisany do rejestru handlowego
- zatrudniono pierwszego ekologa
- BOŚ podpisał umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczącą zasad udzielania kredytów preferencyjnych na cele związane z ochroną środowiska
1992
- uroczyście otwarto siedzibę Banku w Al. Solidarności w Warszawie
- w Koszalinie podpisano pierwszą umowę o współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
1993
- wdrożono system informatyczny def BANK Pro
- Bank został włączony do międzynarodowego systemu SWIFT (System Międzynarodowej Telekomunikacji Finansowej)
1994
- podpisano akt notarialny spółki Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska S.A.
- utworzono pierwsze konsorcjum finansowe z NFOŚiGW na inwestycję proekologiczną
- BOŚ podpisał Deklarację ONZ „Bankowość a środowisko”, zobowiązującą do wspierania inwestycji zgodnych z zasadami ekorozwoju
- podpisano pierwszą umowę o współpracy z Europejskim Funduszem Rozwoju Wsi Polskiej (gazyfikacja wsi)
1995
- Bank podpisał umowę z Ministerstwem Środowiska, na mocy której podjął się pełnienia roli Agencji Wdrażającej Projekt GEF „Zamiana ogrzewania węglowego na gazowe w Polsce”
- powołano Departament Projektów Ekologicznych
- podpisano pierwszą umowę z NFOŚiGW dotyczącą obsługi przez Bank linii kredytowych ze środków Funduszu, przeznaczonych na zadania proekologiczne oraz pierwsze umowy o współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
1996
- Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zadecydowało o pierwszej publicznej emisji akcji BOŚ S.A.
- wprowadzono wyróżnienie „Klon” dla podmiotów realizujących wspólnie z Bankiem działania na rzecz ochrony środowiska
1997
- Rada Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie dopuściła akcje BOŚ S.A. do obrotu giełdowego
- utworzono stanowisko Głównego Ekologa Banku
- podpisano umowę o współpracy z Fundacją Polska Wieś 2000 im. Macieja Rataja (rozprowadzenie gazu w wiejskich obiektach użyteczności publicznej)
1998
- otwarto nową siedzibę Centrali Bankuw Budynku Kaskada przy Al. Jana Pawła II 12 w Warszawie
- BOŚ S.A. rozpoczął współpracę z Ministerstwem Środowiska w ramach programu Unii Europejskiej ISPA
1999
- BOŚ podpisał umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, stając się aktywnym uczestnikiem systemu wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych
Kalendarium 2000-2009
2000
- wprowadzono lokatę z odpisem na rzecz programów ochrony zagrożonych gatunków zwierząt, która pozwoliła na przekazanie przez Bank dotacji na reintrodukcję rysia w Kampinoskim Parku Narodowym
- kredyty na zakup i montaż urządzeń służących ochronie środowiska uzyskały nagrodę „Srebrnego Sejfu” za najlepszy produkt bankowy
2001
- podpisano porozumienie z World Wildlife Fund International (Światowy Fundusz na Rzecz Przyrody), dotyczące przystąpienia BOŚ do klubu “Biznes dla Przyrody”
2002
- w ramach współpracy z NFOŚiGW podpisano umowę, dotyczącą udzielania kredytów na inwestycje w zakresie odnawialnych źródeł energii
- zawarto trójstronne porozumienie pomiędzy NFOŚiGW, PSE S.A. a BOŚ S.A. o współdziałaniu dla efektywnego finansowania przedsięwzięć związanych z rozwojem przyjaznej środowisku energetyki
2003
- Bank Ochrony Środowiska został nagrodzony Złotą Statuetką Lidera Polskiego Biznesu, przyznaną przez Business Centre Club za sukcesy gospodarcze
2004
- BOŚ otrzymał Certyfikat Mecenasa Ochrony Przyrody 2004
- podpisano umowę kredytową (konsorcjalną) na projekt „Poprawa jakości wody w Szczecinie” – największe zadanie inwestycyjne w ochronie środowiska finansowane w ramach funduszu preakcesyjnego ISPA
- Bank został uhonorowany statuetką Kazimierza Wielkiego za umiejętne dostosowanie oferty do potrzeb samorządu terytorialnego
2005
- Bank otrzymał Nagrodę Gospodarczą Prezydenta RP w kategorii Instytucja Finansowa za wkład w rozwój gospodarczy kraju, a także zaangażowanie w ochronę środowiska naturalnego
- za grupę kredytów proekologicznych służących finansowaniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych Bank został uhonorowany Medalem Europejskim
2006
- Bank został uhonorowany licznymi nagrodami i wyróżnieniami: tytułem „Solidnego Pracodawcy” przyznanym przez Przegląd Gospodarczy za nowoczesne, zgodne z zasadami etyki zarządzanie ludźmi; tytułem „Firma Roku 2005” przyznanym przez Polski Klub Biznesu za nowoczesną, kompleksową ofertę bankową, dostosowaną do potrzeb i oczekiwań samorządów terytorialnych; Medalem Europejskim, przyznanym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej oraz Business Centre Club dla kredytu hipotecznego, za utrzymywanie wysokiego poziomu europejskiego; 16 odznakami „Złoty Oddział” w konkursie „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” dla dwóch Oddziałów – w Rzeszowie i Wrocławiu; Nagrodą Gospodarczą „Dolnośląskie Gryfy” za szczególne osiągnięcia w działaniach na rzecz rozwoju gospodarki Dolnego Śląska dla Oddziału we Wrocławiu
2007
- Wiceprezes Zarządu BOŚ został uhonorowany tytułem Mecenasa Polskiej Ekologii w Narodowym Konkursie Ekologicznym „Przyjaźni Środowisku” organizowanym pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej
2008
- zainicjowano bankowy program „Zero emisji”, w ramach którego BOŚ jako pierwsza instytucja finansowa poddał się audytowi badającemu wpływ na stan klimatu i wykonał zadania rekompensujące „ślad węglowy”
- Bank otrzymał wyróżnienie w konkursach: „Lider Polskiej Ekologii” i „Panteon Polskiej Ekologii”, potwierdzające rolę jaką pełni w finansowaniu ochrony środowiska
2009
- rozpoczęto wdrażanie nowej strategii „BOŚodNowa”
- powołano nowy podmiot zależny pośrednio od Banku (przez Dom Maklerski BOŚ S.A.) – spółkę BOŚ Eko Profit S.A.
- powołano Fundację Banku Ochrony Środowiska działającą na rzecz promowania ekologii i zrównoważonego rozwoju
Kalendarium 2010-2020
2010
- w ramach współpracy z niemieckim bankiem rozwoju KfW podjęto program transgranicznego finansowania inwestycji prowadzących do ograniczenia emisji CO2 (Kredyt z Klimatem), funkcjonujący na zasadach Joint Implementation
2011
- Fundacja Partnerstwo dla Środowiska nadała Bankowi Certyfikat „Zielonego Biura”. Ze strony Banku wiązało się to z przyjęciem „Polityki Środowiskowej” oraz szeregiem działań administracyjnych, zmierzających do racjonalizacji gospodarowania mediami i materiałami
- Bank mógł pochwalić się posiadaniem 2 ekologicznych samochodów – Mitsubishi i-MiEV. Pojazdy służyły pracownikom Banku w wypełnianiu ich codziennych obowiązków
2012
- Bank Ochrony Środowiska dołączył do grona firm zrzeszonych w Koalicji na rzecz Odpowiedzialnego Biznesu. Wraz z 32 innymi organizacjami, które pomyślnie przeszły proces weryfikacji, otrzymał certyfikat potwierdzający przestrzeganie najwyższych standardów Kodeksu Odpowiedzialnego Biznesu. Stał się tym samym jednym z liderów wprowadzania zasad CSR na polskim rynku
2013
- Centrala BOŚ Banku przeniosła się do nowej siedziby w budynku Fenix, przy ul. Żelaznej w Warszawie. Budynek ten charakteryzował się szeregiem rozwiązań proekologicznych, które złożyły się na uzyskany w maju 2014 roku Certyfikatu BREEAM z oceną „very good”
- W raporcie Komisji Europejskiej z 2013 r., pokazującym wydatki na badania i rozwój, wśród tysiąca najlepszych przedsiębiorstw z Unii znalazły się cztery firmy z Polski, a między nimi Bank Ochrony Środowiska. Unia doceniła firmy zwiększające fundusze na innowacje
2014
- Bank zawarł umowę o współpracy przy współfinansowaniu przez NFOŚiGW przedsięwzięć objętych Programem Priorytetowym NFOŚiGW pn. „Poprawa efektywności energetycznej”
- BOŚ uruchomił projekt BOŚ EKOsystem. Kompleksowe rozwiązanie, mogące zredukować koszty ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej w gospodarstwie domowym.
2015
- Bank dołączył do prestiżowego grona firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach RESPECT Index.;
- W raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2015. Dobre praktyki” znalazło się aż pięć inicjatyw Banku: udział BOŚ w Programie Polskich Gwarancji Pochodzenia Energii; promocja biegania wśród dzieci i dorosłych BOŚ EKObiegaton, kampania społeczna #BrudnoTu, projekt edukacyjny „Postaw na Słońce”, oraz publikowany przez BOŚ „Raport Ekologiczny”
2016
- Przyjęto Ramową Strategię Rozwoju Banku na lata 2016-2020. W zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą dokumencie ekologia stanowiła ważny wyróżnik Banku, który determinował kształt wielu planowanych do realizacji przedsięwzięć, a sprawna transmisja środków przeznaczonych na inwestycje w ochronę środowiska i zrównoważony rozwój w Polsce była nadrzędnym celem strategicznym
2017
- Bank zawarł umowę z NFOŚiGW dotyczącą realizacji programu priorytetowego Funduszu pn. Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup i montaż mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii, skierowana do osób fizycznych oraz wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych
- specjalistyczna działalność Banku, a przede wszystkim duże zaangażowanie w rozwój inwestycji proekologicznych, zostały docenione i wyróżnione przez Kapitułę VI edycji „Nagrody za propagowanie OZE” – w kategorii „CZŁOWIEK 2016 ROKU” uhonorowano Ekologów Banku Ochrony Środowiska
- Została zawarta umowa pożyczki z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który udostępnił do dyspozycji środki w wysokości 75 mln EUR na okres do 12 lat. Pożyczka przeznaczona jest na finansowanie projektów inwestycyjnych, w obszarze związanym z ochroną środowiska, utrzymaniem infrastruktury, produkcją i handlem. Co najmniej 40% środków przeznaczone będzie na działania promujące ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery
2018
- Zaktualizowano Ramową Strategię Rozwoju Banku na lata 2018 -2021, w której nastąpiło odejście od rozwijania koncepcji banku uniwersalnego na rzecz banku specjalistycznego (eko -banku, green -banku), z ekologiczną misją i budowania coraz silniejszej pozycji rynkowej związanej z finansowaniem przedsięwzięć ekologicznych
2019
- Bank podpisał umowę z PGNiG Obrót Detaliczny o wspólnej promocji pożyczki „Pełnym Oddechem”, skierowanej do przyszłych i obecnych klientów PGNiG na realizację celów komplementarnych z rządowym programem
- wpisując się w nurt działań wspierających rządowe prace nad programami Energia Plus i Mój Prąd BOŚ wprowadził atrakcyjne promocje kredytów na prosumenckie mikroinstalacje fotowoltaiczne
- rozpoczęto realizację projektu strategicznego BOŚmy Zieloni, polegającego na działaniach edukacyjnych związanych z misją Banku;
- Bank został doceniony przez Polską Izbę Ekologii, która przyznała mu medal „Za zasługi dla zrównoważonego rozwoju"
- Centrala Banku została wyróżniona Certyfikatem Green Office. Certyfikat stanowi potwierdzenie ekologicznych standardów zarządzania bankiem i jest przyznawany przez niezależnych audytorów z Fundacji dla Edukacji Ekologicznej, w oparciu o międzynarodowe standardy.
2020
- Bank uruchomił nową odsłonę swojej strony internetowej, udostępnił klientom aplikację mobilną BOŚBank24, licznik efektów ekologicznych oraz kalkulator instalacji fotowoltaicznych. Wprowadził także nową edycję kart z wizerunkami dziewięciu objętych w Polsce całkowitą ochroną gatunkową ptaków i ssaków
- celem zwrócenia szczególnej uwagi na zagadnienia zrównoważonego gospodarowania wodą, przeciwdziałania suszy i jej negatywnym skutkom, w ramach programu Climate Leadership, BOŚ wypracował we współpracy z Ekspertami UNEP/GRID Warszawa dedykowaną ofertę „Nasza woda”
- ekonomiści Banku zajęli pierwsze miejsce w konkursie Gazety Giełdy i Inwestorów „Parkiet” na najtrafniejsze prognozy makroekonomiczne i rynkowe w 2019 roku. Trzecie z rzędu zwycięstwo było osiągnięciem bez precedensu w historii rankingu
- Bank został wyróżniony Białym Listkiem CSR POLITYKI. Otrzymują go firmy deklarujące wdrażanie najistotniejszych kategorii zarządczych rekomendowanych przez normę ISO 26000 oraz doskonalące działania w tym zakresie na rzecz efektywnego zarządzania swoim wpływem na otoczenie.
-
Rada Nadzorcza Banku Ochrony Środowiska Spółka Akcyjna w Warszawie, ogłasza postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko Wiceprezesa - pierwszego zastępcy Prezesa Zarządu Banku
Zgłoszenia kandydatów należy złożyć w terminie do 10 września 2024 r. do godz. 15:30 w kancelarii ogólnej mieszczącej się w siedzibie Centrali Banku Ochrony Środowiska S.A. w Warszawie, przy ul. Żelaznej 32, w godzinach 8.00-15:30 lub przesłać w tym terminie na adres Bank Ochrony Środowiska S.A., ul. Żelazna 32, 00-832 Warszawa w zaklejonej kopercie opatrzonej dopiskiem: „Postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko Wiceprezesa - pierwszego zastępcy Prezesa Zarządu Banku Ochrony Środowiska S.A.”.
I etap kwalifikacji – analiza przedłożonych dokumentów pod kątem wymogów formalnych i kwalifikacja kandydatów do dalszego etapu – odbędzie się w dniach 11 – 17 września 2024 r.
II etap kwalifikacji – rozmowy kwalifikacyjne - zostaną przeprowadzone do dnia 24 września 2024 r. włącznie, w siedzibie BOŚ S.A. w Warszawie przy ul. Żelaznej 32. O dokładnym terminie rozmowy kandydaci, którzy będą zakwalifikowani do II etapu postępowania, zostaną poinformowani indywidualnie.
Zasady postępowania kwalifikacyjnego - w tym szczegóły dotyczące wymagań wobec kandydatów, koniecznej dokumentacji oraz przebiegu postępowania – zostały dołączone do niniejszego Ogłoszenia.
Załączone dokumenty -
Jednym z elementów systemu zarządzania bankiem jest system kontroli wewnętrznej.
Zasady i cele systemu kontroli wewnętrznej wynikają z:
- Ustawy Prawo bankowe,
- Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 czerwca 2021r. w sprawie systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz polityki wynagrodzeń w bankach,
- Rekomendacji H Komisji Nadzoru Finansowego, dotyczącej systemu kontroli wewnętrznej w bankach.
W związku z Rekomendacją H KNF nr 1.11 Bank Ochrony Środowiska S.A. (dalej: bank”), zamieszcza opis funkcjonującego w banku systemu kontroli wewnętrznej.
I. Cele systemu kontroli wewnętrznej (dalej: SKW) w banku
Celem SKW jest zapewnienie:
- skuteczności i efektywności działania banku,
- wiarygodności i sprawozdawczości finansowej,
- przestrzegania zasad zarządzania ryzykiem w banku,
- zgodności działania banku z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi i standardami rynkowymi.
Bank w ramach celów ogólnych określa cele szczegółowe, uwzględniając co najmniej takie aspekty, jak:
- zakres i stopień złożoności działalności banku,
- zakres stosowania określonych przepisów prawa, standardów rynkowych oraz obowiązujących w banku przepisów wewnętrznych, do których przestrzegania zobowiązany jest bank,
- stopień osiągania planów operacyjnych i biznesowych przyjętych w banku,
- kompletność, prawidłowość i kompleksowość procedur księgowych,
- jakość systemów: księgowego, sprawozdawczego i operacyjnego,
- adekwatność, funkcjonalność i bezpieczeństwo środowiska teleinformatycznego,
- struktura organizacyjna banku i podział kompetencji pomiędzy poszczególnymi jednostkami, komórkami i stanowiskami organizacyjnymi,
- system tworzenia i obiegu dokumentów i informacji,
- zakres czynności powierzonych przez bank do wykonania podmiotom zewnętrznym.
II. Rola organów banku w zakresie sprawowania nadzoru nad systemem kontroli wewnętrznej
Rada Nadzorcza banku sprawuje nadzór nad wprowadzeniem i funkcjonowaniem systemu kontroli wewnętrznej, zgodnie z zasadami określonymi w Statucie banku i Regulaminie Rady Nadzorczej, z uwzględnieniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, w szczególności:
- sprawuje nadzór nad wprowadzeniem i zapewnieniem SKW, procedur anonimowego zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących w banku procedur i standardów etycznych, a także ocenia ich adekwatność i skuteczność,
- zatwierdza kryteria oceny adekwatności i skuteczności SKW oraz zasady kategoryzacji nieprawidłowości wykrytych przez system kontroli wewnętrznej,
- monitoruje SKW i dokonuje corocznej oceny jego adekwatności i skuteczności,
- nadzoruje wykonywanie przez Zarząd obowiązków dotyczących zarządzania ryzykiem braku zgodności oraz co najmniej raz w roku ocenia poziom efektywności zarządzania ryzykiem braku zgodności przez bank,
- zatwierdza Politykę zgodności Banku Ochrony Środowiska S.A. oraz regulaminy funkcjonowania Departamentu Zgodności (dalej: DZG) i Departamentu Audytu Wewnętrznego (dalej: DAW).
Komitet Audytu Wewnętrznego wspiera Radę Nadzorczą w zakresie nadzoru nad SKW oraz:
- sprawuje merytoryczny nadzór nad działalnością DAW,
- monitoruje adekwatność i skuteczność systemu kontroli wewnętrznej.
Zarząd banku projektuje, wprowadza oraz zapewnia działanie SKW oraz procedur anonimowego zgłaszania naruszeń prawa, a także procedur i standardów etycznych. W ramach SKW Zarząd banku:
- projektuje, wprowadza oraz zapewnia funkcjonowanie w banku adekwatnego i skutecznego systemu kontroli wewnętrznej,
- zapewnia funkcjonowanie SKW w podmiotach zależnych,
- określa zasady i kryteria oceny adekwatności i skuteczności SKW,
- uchwala regulaminy funkcjonowania DZG i DAW,
- zapewnia niezależność DAW i DZG, odpowiednie zasoby kadrowe i finansowe niezbędne do skutecznego wykonywania zadań oraz systematycznego podnoszenia umiejętności i kwalifikacji przez pracowników tych departamentów oraz dostęp tym pracownikom do niezbędnych dokumentów źródłowych, w tym do informacji prawnie chronionych,
- podejmuje działania mające na celu zapewnienie ciągłości działania SKW, w tym właściwej współpracy wszystkich pracowników banku z DZG i DAW oraz w ramach funkcji kontroli,
- odpowiada za efektywne zarządzanie w banku ryzykiem braku zgodności, zapewnia przestrzeganie Polityki zgodności oraz składanie Radzie Nadzorczej i Komitetowi Audytu Wewnętrznego raportów w tym zakresie,
- zatwierdza listę procesów istotnych, kryteria ich wyodrębniania i powiązania z celami ogólnymi i szczegółowymi oraz zapewnia regularny przegląd wszystkich procesów pod kątem ich istotności
- zatwierdza zasady kategoryzacji nieprawidłowości wykrytych przez SKW oraz określa rodzaje działań, w tym środki naprawcze i dyscyplinujące w celu ich usunięcia,
- zapewnia funkcjonowanie w banku matrycy funkcji kontroli oraz przypisanie zadań związanych z zapewnieniem jej funkcjonowania
- określa zasady projektowania, zatwierdzania i wdrażania mechanizmów kontrolnych w procesach banku oraz odpowiada za zapewnienie adekwatności i skuteczności ich przestrzegania,
- określa zasady niezależnego monitorowania przestrzegania mechanizmów kontrolnych oraz raportowania o skuteczności mechanizmów kontrolnych i wynikach ich testowania pionowego.
III. Schemat organizacji 3 linii obrony w ramach struktury organizacyjnej banku
Funkcjonujący w banku system kontroli wewnętrznej jest zorganizowany w ramach trzech linii obrony na:
pierwszą linię - składa się zarządzanie ryzykiem w działalności operacyjnej banku,
drugą linię - składa się co najmniej:
- zarządzanie ryzykiem przez pracowników na specjalnie powoływanych do tego stanowiskach lub w komórkach organizacyjnych, niezależnie od zarządzania ryzykiem na pierwszej linii obrony,
- działalność DZG
trzecią linię - składa się działalność DAW.
Schemat organizacji 3 linii obrony w banku
Pierwsza linia obrony Druga linia obrony Trzecia linia obrony Komórki organizacyjne i stanowiska w banku, w szczególności biznesowe i operacyjne oraz z obszarów wsparcia, w tym IT i HR
Komórki organizacyjne zarządzające ryzykiem niezależnie od komórek pierwszej linii obrony, zarządzających ryzykiem w działalności operacyjnej, w szczególności komórki odpowiedzialne za:
- ryzyko operacyjne, kredytowe i finansowe oraz z modele ryzyka, adekwatność kapitałową i integrację ryzyka oraz walidację modeli
- bezpieczeństwo, kwestie prawne, kontroling, rachunkowość, nadużycia i przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu
DAW Na wszystkich trzech liniach obrony pracownicy banku, w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, odpowiednio stosują mechanizmy kontrolne lub niezależnie monitorują przestrzeganie mechanizmów kontrolnych.
IV. Funkcja kontroli
Funkcja kontroli jest elementem SKW i obejmuje:
- mechanizmy kontrolne w procesach banku,
- niezależne monitorowanie przestrzegania mechanizmów kontrolnych,
- raportowanie w ramach funkcji kontroli.
Każda komórka organizacyjna banku jest odpowiedzialna za wdrożenie i utrzymywanie skutecznej funkcji kontroli, tj.:
- identyfikuje ryzyka i czynniki generujące te ryzyka w swojej działalności,
- projektuje i zapewnia stosowanie mechanizmów kontrolnych, aby zapewnić utrzymanie ryzyka na właściwym poziomie,
- realizuje niezależne monitorowanie i ocenia co najmniej skuteczność mechanizmów kontrolnych,
- raportuje w ramach funkcji kontroli.
W realizację funkcji kontroli angażują się wszyscy pracownicy. Podział obowiązków i odpowiedzialności nie może generować konfliktu interesów oraz naruszać niezależności osób realizujących monitorowania od osób wykonujących działania podlegające monitorowaniu.
V. Umiejscowienie, zakres zadań oraz niezależność DZG i DAW
W strukturze organizacyjnej banku DZG i DAW podlegają bezpośrednio Prezesowi Zarządu banku.
DZG odpowiada za koordynację, kontrolę i nadzór nad procesem zapewnienia zgodności w banku i grupie kapitałowej. W ramach zarządzania ryzykiem braku zgodności DZG identyfikuje, ocenia, kontroluje, monitoruje i raportuje ryzyko braku zgodności.
Do obowiązków DZG należy w szczególności:
- opracowanie regulaminu funkcjonowania DZG, określającego co najmniej cel, zakres i szczegółowe zasady działania komórki do spraw zgodności,
- zaprojektowanie Systemu Kontroli Wewnętrznej oraz przedstawienie Zarządowi i Radzie Nadzorczej w celu zatwierdzenia,
- opracowanie polityk, procedur i metodyk w zakresie zapewnienia zgodności,
- identyfikowanie ryzyka braku zgodności, w szczególności przez analizę przepisów prawa, regulacji wewnętrznych banku, standardów rynkowych oraz wyników wewnętrznych postępowań wyjaśniających przeprowadzanych przez DZG,
- ocena ryzyka braku zgodności przez pomiar lub szacowanie tego ryzyka,
- projektowanie i wprowadzanie, bazujących na ocenie ryzyka braku zgodności, mechanizmów kontroli ryzyka braku zgodności do stosowania w banku,
- monitorowanie wielkości i profilu ryzyka braku zgodności po zastosowaniu mechanizmów kontrolnych,
- okresowe raportowanie ryzyka braku zgodności do Zarządu, Komitetu Audytu i Rady Nadzorczej,
- dokumentowanie realizowanych zadań.
DAW odpowiada za niezależne i obiektywne badanie adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej. Dokonuje oceny realizacji procesów i przyczynia się do ich usprawnienia, w tym w szczególności procesów biznesowych, procesów zarządzania ryzykiem i procesów zarządczych oraz stosowanych mechanizmów kontrolnych.
Do obowiązków DAW należy w szczególności:
- opracowanie regulaminu funkcjonowania DAW, określającego co najmniej cel, zakres i szczegółowe zasady działania DAW,
- przeprowadzanie badań audytowych na podstawie regulaminu funkcjonowania DAW, obejmujących badanie adekwatności i skuteczności SKW w działalności banku, w tym mechanizmów kontroli ryzyka oraz mechanizmów kontrolnych,
- przeprowadzanie oraz odpowiednie dokumentowanie badań audytowych zgodnie z zakresem i częstotliwością określonymi w planach audytu i dostosowanymi do zidentyfikowanych obszarów ryzyka i poziomu jego istotności,
- sprawdzanie efektywności realizacji zaleceń wydanych przez DAW w ramach badań audytowych,
- okresowe przekazywanie raportów do Zarządu, Komitetu Audytu Wewnętrznego i Rady Nadzorczej, w szczególności w zakresie realizacji planów audytu, wyników przeprowadzonych badań audytowych oraz statusu realizacji zaleceń wydanych po przeprowadzonych badaniach audytowych.
Niezależność DAW jest zapewniona m.in. poprzez:
- raportowanie do Zarządu banku, Komitetu Audytu Wewnętrznego i Rady Nadzorczej,
- możliwość bezpośredniej komunikacji dyrektora DAW i DZG z członkami Zarządu banku, Komitetu Audytu Wewnętrznego i Rady Nadzorczej,
- udział dyrektorów obu departamentów w posiedzeniach Zarządu banku, jak również w posiedzeniach Komitetu Audytu Wewnętrznego w przypadku, gdy przedmiotem posiedzenia są zagadnienia związane z systemem kontroli wewnętrznej, w tym z zapewnianiem zgodności, audytem wewnętrznym lub zarządzaniem ryzykiem,
- wymaganą zgodę Rady Nadzorczej na powołanie dyrektora DAW i dyrektora DZG, a w przypadku odwołania - po uprzednim wysłuchaniu tych osób przez Radę Nadzorczą,
- oddzielenie DAW i DZG od innych komórek organizacyjnych i stanowisk w banku oraz niewykonywanie przez pracowników tych departamentów innych obowiązków, niż wynikających z ich zadań,
- zatwierdzenie przez Zarząd banku i Radę Nadzorczą regulaminów funkcjonowania DAW oraz DZG,
- zasady zatrudniania pracowników w obu departamentach, zapewniające niezależność i obiektywizm wypełniania przez nich zadań oraz odpowiedni poziom ich kwalifikacji, doświadczenia i umiejętności.
VI. Zasady corocznej oceny skuteczności i adekwatności systemu kontroli wewnętrznej dokonywanej przez Radę Nadzorczą banku
Rada Nadzorcza dokonuje corocznej oceny adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej, która obejmuje ocenę adekwatności i skuteczności funkcji kontroli, zapewnienia zgodności i audytu wewnętrznego.
Ocena jest dokonywana w szczególności w oparciu o:
- opinię Komitetu Audytu Wewnętrznego,
- informacje Zarządu banku o realizacji jego zadań w ramach systemu kontroli wewnętrznej,
- okresowe raporty DAW oraz DZG,
- okresowe raporty o realizacji funkcji kontroli,
- ustalenia dokonane przez biegłego rewidenta,
- ustalenia i zalecenia wynikające z czynności nadzorczych i kontrolnych, wykonywanych przez organy nadzoru,
- istotne z punktu widzenia adekwatności i skuteczności SKW:
- pozostałe informacje uzyskane od podmiotów zależnych,
- oceny i opinie dokonywane przez podmioty zewnętrzne, jeżeli były wydawane.
-
Bank Ochrony Środowiska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie zwany dalej „Bankiem” informuje, że zamierza sprzedać w trybie niepublicznego zamkniętego przetargu ofertowego Portfel wierzytelności opisany w „Ogólnych warunkach prowadzenia przetargu w sprawie sprzedaży wierzytelności przez Bank Ochrony Środowiska Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie”.
Załączone dokumenty -
Zakupy w Banku Ochrony Środowiska od 05.02.2024 odbywają się przy użyciu Platformy Zakupowej.bosbank.logintrade.net/portal,oPlatformie.html
Prosimy o rejestrację w naszej bazie dostawców – wystarczy wypełnić bezpłatny elektroniczny formularz dostępny TUTAJ
Data publikacji Opis przedmiotu zakupu Data składania ofert Dokumenty do pobrania 14.02.2024 r. Postępowanie zakupowe na: "Szkolenia menedżerskie dla nowo mianowanych menedżerów" do dnia 20.02.2024 r., do godz. 12.00 14.02.2024 r. Postępowanie zakupowe na:
"Zakup 2 szt. urządzeń Palo Alto PA-450 z 5 letnią gwarancją i wdrożeniem”.do dnia 08.03.2024 r. do godz. 09:00 07.02.2024 r. Postępowanie zakupowe na:
"Opracowywanie raportów z zakresu ofert bankowych".
Ofertę należy przesłać do dnia 09.02.2024 r. do godz. 12:00 w formie elektronicznej zabezpieczonej hasłem na adres mariusz.trzonkowski@bosbank.pl oraz oferty@bosbank.pl. Hasło należy przesłać w dniu 09.02.2024 r., na te same adresy mailowe, po godzinie 12:00. W tytule wiadomości zawierającej ofertę należy zawrzeć dopisek: „Opracowywanie raportów z zakresu ofert bankowych”.do dnia 09.02.2024 r. do godz. 12:00 01.02.2024 r. Postępowanie zakupowe na:
"Zakup foteli obrotowych Playa 12SL z zagłówkiem oraz Playa 11 SL bez zagłówka (Marka: Profim)".do dnia 12.02.2024 r. do godz. 12:00 26.01.2024 r. Postępowanie zakupowe na:
"Zakup licencji bazodanowych Oracle"do dnia 07.02.2024 r. do godz. 12:00 08.01.2024 r. Postępowanie zakupowe na:
„Zakupu wsparcia do przełączników Cisco”.do dnia 10.01.2024 r. do godz. 13:00 03.01.2024 r. Postępowanie zakupowe na:
„Kolokacja, trzeci ośrodek przetwarzania danych (TOPD)”.do dnia 19.01.2024 r. do godz. 12:00 02.01.2024 r. Postępowanie zakupowe na:
„Zakup pamięci RAM do 4 serwerów klastra VMware Linux”.do dnia 12.01.2024 r. do godz. 10:00 02.01.2024 r. Postępowanie zakupowe na:
„Realizacja badania marketingowego realizowanego metodą Tajemniczy Klient i raportowanie wyników”do dnia 8.01.2024 r. do godz. 11:00
-
- Bartosz Kublik – prezes zarządu
- Kamil Kuźmiński – wiceprezes zarządu
- Krzysztof Łabowski – wiceprezes zarządu
- Michał Należyty – wiceprezes zarządu
Sposób reprezentacji:
Prezes Zarządu – samodzielnie, dwie osoby – działające łącznie – spośród pozostałych członków zarządu, prokurentów lub pełnomocników, działających w graniach udzielonych im pełnomocnictw, do wykonywania poszczególnych czynności lub czynności określonego rodzaju mogą być ustanowieni pełnomocnicy działający samodzielnie w granicach umocowania
-
Jesteśmy pełni zielonej energii i podajemy ją dalej! Pragniemy jak najlepiej wywiązać się z roli odpowiedzialnego pracodawcy oraz banku aktywnego społecznie i przede wszystkim reagującego na potrzeby otoczenia. Jak to robimy?
Inicjujemy i prowadzimy wiele działań wspierających realizację wartościowych inicjatyw proekologicznych i prospołecznych.
Darowizny są istotnym elementem odpowiedzialności społecznej BOŚ. W tym celu wdrożyliśmy regulamin przyznawania darowizn – który gwarantuje każdemu potencjalnemu beneficjentowi udzielenie wsparcia według tych samych kryteriów.
- Regulamin przyznawania darowizn przez Bank Ochrony Środowiska S.A.
- Wniosek o udzielenie darowizny
- Kwestionariusz rozliczenia darowizny
Każdy wnioskodawca zobowiązany jest do wypełnienia wniosku i przesłania go – wraz z wymaganymi załącznikami opisanymi w regulaminie – na e-mail komunikacja@bosbank.pl.
Wnioski, które spełniają wymogi określone w regulaminie, rozpatrywane są przez komisję raz na kwartał. Dlatego prosimy o przesyłanie wniosków z jak największym wyprzedzeniem przed terminem rozpoczęcia działań, na które darowizna miałaby być przeznaczona.