Komunikat nr 71
Data 24.09.2025 r.
BOŚ OSTRZEGA ! Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników bezpieczeństwa banku!
Uwaga na przestępców, którzy coraz częściej dzwonią, podszywając się pod pracowników banku – także z działu bezpieczeństwa. Chcą wyłudzić Twoje dane logowania, kody BLIK, numery kart lub nakłonić do realizacji oszukańczych transakcji.
Jak działają oszuści?
- Dzwoni do Ciebie osoba podająca się za pracownika banku, działu bezpieczeństwa lub infolinii.
- Informuje o rzekomym zagrożeniu: np. podejrzanej transakcji, próbie włamania na konto, kradzieży środków, albo o konieczności „zablokowania konta”.
- Wzbudza presję, by skłonić Cię do szybkiego działania.
- Może prosić o:
- kod BLIK,
- login i hasło do bankowości,
- dane karty płatniczej (numer, data ważności, CVV),
- zainstalowanie aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia,
- potwierdzenie przelewu lub zatwierdzenie operacji w aplikacji mobilnej.
Pamiętaj, prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o:
- zainstalowanie dodatkowego oprogramowania, w tym takiego, które umożliwiłoby zdalny dostęp do urządzenia klienta.
- podanie hasła dostępu do serwisu internetowego, mobilnego lub telefonicznego.
- podanie autoryzujących kodów SMS, kodu CVV/CVC karty płatniczej czy numeru PIN
Zawsze weryfikuj, kto do Ciebie dzwoni. Pamiętaj: prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o poufne dane. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo. Nie daj się oszukać!
Jeżeli podejrzewasz, że padł(aś/eś) ofiarą oszustwa:
- Zadzwoń na *Infolinię (801 355 455 lub +48 22 543 34 34) i przekaż wszystkie niezbędne informacje oraz zastrzeż kartę.
- Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na Policję.
- Incydent dotyczący podejrzanej wiadomości SMS z linkiem zgłoś na numer CERT Polska 8080.
* Infolinia dostępna w dni robocze od 7:45 do 21:00 oraz w soboty od 10:00 do 18:00. Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora.