Strategia ESG Grupy Kapitałowej BOŚ S.A. w nowej odsłonie

Warszawa, 12.12.2025 r.

Strategia ESG Grupy Kapitałowej BOŚ S.A. w nowej odsłonie

Lider zielonej zmiany, bank aktywny społecznie i świadoma organizacja – to niezmienne filary nowej Strategii ESG GK BOŚ na lata 2025-2027. Zaktualizowane standardy odpowiedzialnego zarządzania
GK BOŚ łączą ambicje obecnej strategii biznesowej banku z wymogami europejskich standardów raportowania zrównoważonego rozwoju (ESRS), podkreślając zaangażowanie banku
w odpowiedzialny i zrównoważony rozwój.

BOŚ, powołany do życia z misją ochrony środowiska, od 35 lat finansuje przedsięwzięcia przynoszące wymierne efekty ekologiczne. Przyjęta w 2024 r. strategia biznesowa zakłada, że bank będzie jednym
z głównych motorów finansowania zielonej transformacji w Polsce. Konsekwentnie rozwijając działania
w obszarze zrównoważonego rozwoju, BOŚ zaktualizował także swoje założenia ESG.

- Bank Ochrony Środowiska ma ambicje bycia liderem wsparcia zielonej transformacji polskiej gospodarki. W związku z tym chcemy być też wzorowym przykładem wdrażania najwyższych standardów ESG w wielu obszarach działalności. To oczywisty i naturalny kierunek naszych działań, którym od lat przyświeca proekologiczna misja. Jednocześnie musimy być na bieżąco z wymogami regulacyjnymi, czego wyrazem jest właśnie zaktualizowana Strategia ESG – mówi Bartosz Kublik, prezes Zarządu BOŚ.

- Zrównoważony rozwój od lat jest wpisany w działalność BOŚ Banku, który w 2021 roku przyjął swoją pierwszą Strategię ESG. Nowa wersja Strategii ESG Grupy Kapitałowej BOŚ to naturalna kontynuacja naszych zobowiązań i działań na rzecz środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego,
z uwzględnieniem dynamicznie ewoluujących wymogów regulacyjnych i biznesowych. Chcemy jeszcze lepiej integrować kwestie ESG we wszystkich aspektach działalności. Wiemy, że to wymaga budowania wiedzy i zaangażowania pracowników oraz innych interesariuszy, oraz przede wszystkim realnych działań, które codziennie realizujemy –
mówi Anna Burza, dyrektorDepartamentu Polityki Ekologicznej, ESG i Taksonomii.

Trzy filary Strategii ESG – E jak lider zielonej zmiany

Przyjęta przez BOŚ Strategia ESG uwzględnia istotne wpływy, ryzyka i szanse dla zrównoważonego rozwoju (tzw. IRO), zidentyfikowane w procesie analizy podwójnej istotności (DMA). Ważnym elementem tego procesu były konsultacje z kluczowymi interesariuszami, których opinie zebrano w badaniu ankietowym obejmującym prawie 500 osób.

Strategiczny cel w obszarze środowiskowym zakłada udzielenie powyżej 6 mld zł kredytów proekologicznych[1] w latach 2026-27. Priorytetami w tym zakresie są także finalizacja opracowania Planu Dekarbonizacji Grupy Kapitałowej BOŚ w 2025 r. wraz z systematycznym wzrostem finansowania proekologicznego, w tym m.in.: rozwój oferty finansowania nowych rynków takich jak np. społeczności energetyczne, ESCO, magazyny energii oraz doskonalenie wiedzy, metodyki i oferty na rzecz zwiększania taksonomicznego wskaźnika zielonych aktywów czyli GAR.

Bank stawia na rozwój działań edukacyjnych oraz partnerstw, dzięki którym może dzielić się wiedzą
i doświadczeniem w finansowaniu projektów proekologicznych. Ważnym elementem tego podejścia jest rozwój platformy Przystanek EKO-Biznes – skarbnicy eksperckich treści o tematyce środowiskowej. Równolegle BOŚ konsekwentnie doskonali metody zarządzania ryzykiem klimatycznym.

Ludzie w centrum działań BOŚ

BOŚ konsekwentnie inwestuje w kapitał ludzki, tworząc stabilne i przyjazne miejsce pracy. Bank rozwija zarządzanie talentami i planowanie sukcesji, wspiera rozwój kompetencji – m.in. poprzez Program Liderów i edukacji ESG. Priorytetem pozostają dobrostan i równowaga pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym, bezpieczne i ergonomiczne warunki pracy, a także dialog ze stroną społeczną. BOŚ promuje różnorodność i inkluzywność, utrzymując równowagę płci na stanowiskach menedżerskich (40–60%) i zmierzając do ograniczenia nieskorygowanej luki płacowej do poziomu poniżej 5%.

Kultura organizacyjna oparta na wartościach

BOŚ stawia dobre relacje z klientami. W ramach Strategii ESG bank dąży do wysokiego poziomu satysfakcji klientów – mierzonego wskaźnikiem NPS (Net Promoter Score), który pokazuje stopień zadowolenia
i lojalności klientów. Celem BOŚ jest osiągnięcie NPS powyżej 30 wśród klientów detalicznych do 2027 r. Aby osiągnąć swoje cele bank zakłada także na odpowiedzialną komunikację marketingową
i przeciwdziałanie greenwashingowi. Swoim klientom gwarantuje bezpieczeństwo i ochronę danych, w tym m.in. utrzymanie certyfikacji systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodnie z normą ISO 27001.

Strategia ESG zakłada też promowanie zrozumiałej komunikacji zewnętrznej poprzez stosowanie prostego języka, a takżedbanie o satysfakcję i jakość obsługi klientów.

Świadoma organizacja

Głównym celem BOŚ w tym obszarze Strategii ESG jest utrzymanie się w gronie trzech najlepiej ocenianych banków w Polsce w ratingu ESG. Bank jest na dobrej drodze do tego celu – już teraz może się poszczycić statusem PRIME, przyznawanym przez międzynarodową organizację ISS. Bank konsekwentnie wypełnia zasady ładu korporacyjnego zachowując Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW z 2021 r. oraz dba o przejrzyste relacje z interesariuszami. Priorytetowe jest także budowanie przyjaznej i etycznej kultury korporacyjnej, ochrona sygnalistów, przeciwdziałanie korupcji i przekupstwu.

Bank konsekwentnie dąży do zbudowania w pełni zrównoważonego łańcucha wartości, w tym zapewnienia, że 100% nowych dostawców wybranych w postępowaniach zakupowych będzie objętych polityką zakupową uwzględniającą zasady zrównoważonego rozwoju.

Strategia ESG to kompas, który prowadzi Grupę BOŚ w stronę zrównoważonego rozwoju, łącząc ambitne cele biznesowe z troską o ludzi, klientów i środowisko.


Dowiesz się więcej:
Strategia i raportowanie ESG | Bank Ochrony Środowiska